BRUCE PAGE
BracH House, SHINGLE STREET, SUFFOLK IP12 3BE
44 (D) 1394 411 427 /7 44 (1) 7771 641 018/ B-MAIL: BRUCE@PAGES2.ADSL24.CO UK

Ben Clarke

Ofcom

Riverside House

2A Southwark Bridge Road
London SE] 9HA

Dear Mr Clarke,

Enclosed is a copy of my book The Murdoch Archipelago, submitted as a contribution to Ofcom’s
consultation on media plurality in Britain.

As it deals with the whole history of Rupert Murdoch’s business, it is rather a long book.
Therefore some notes have been added trying to draw attention to themes which may be
particularly relevant to the consultation.

The first edition was published in 2003, and this 2011 version contains much of the same material
(which was not successfully challenged on grounds of fact). But it also takes account of the
remarkable disclosures about Mr Murdoch’s News Corporation which have been made by the
Guardian, and to a lesser but still significant extent by the New York Times.

I don’t think T am alone in holding that the way other news organisations failed to acknowledge —
let alone compete with— the the work of those two newspapers makes plain that pluralism in our
media system is ebbing dangerously low. (Those believing otherwise should read Mr Alan
Rusbridger’s recent Orwell Memorial Lecture.)

My book. seeks to put the present facts into historical context, and show that our predicament did
not arise accidentally. The evidence suggests that the Murdoch family has long and tenaciously
pursued ‘power without responsibility’ (as Kipling called it) and has been encouraged in the
pursuit by leaders at particular times of both of our major political parties.

A principal theme of the book is that News Corp’s organisation, in which editorial independence
scarcely exists, has enabled the company to develop political influence for the Murdochs far
greater than any such small group should propetly possess.

The story of News Corporation, taken as a whole, is that of a company quite unfit to operate a
United Kingdom broadcasting licence, To prevent it from acquiring 100% of BSkyB is
insufficient, To restore democratic plurality to the British media system News Corp’s present
38.1% holding in BSkyB should be reduced to 10% or less.

Yours

A

Bruce Pace, 18 NoveMmBER 2011




Note re The Murdoch Archipelago

18/11/ 2011: 1 of 4

On 31 December 2011 Ofcom wrote to the Secretary of State
about News Corp’s proposal to acquire 100% control of BSkyB,
stating that it was

reasonable to believe that the proposed acquisition may be

“expected to operate against the public interest

Consequently Ofcom recommended that the proposal be referred
to the Competition Commission for further investigation,

Since then, of course, much more has become apparent about the
practical influence of Newscorp within the media system: also
about its capacity for editorial misconduct and the eccentricities of
its corporate governance. Though not properly realised at the time,
Britain’s media plurality was already in poor health twelve
months ago — and was the subject of News Corp ambitions
which, if gratified, would make it pesfectly invalid. Though not
currently being pursued, they have not been repudiated.

News Corp sought to persuade Ofcom that media plurality has
lately become so much greater that its Sky takeover could not
affect the public interest. As shown throughout The Murdoch
Archipelago Rupert Murdoch’s company has a long record of
inaccurate assertions about the context of its operations, but to
suggest that any recent (largely imaginary) variance in plurality
might be commensurate with the enormous shifts News Corp was
then proposing — the 100% takeover of BSkyB — lifts this
propensity into realms of fantasy. By volume, News Corp would
have no rival in British broadcasting except the BBC.

Given, of course, the Corporation’s continued existence
existence as a serious player. Contermporaneously Mr James
Murdoch was arguing that the BBC should — in the name of
media liberty — be reduced to an insignificant ramp, and barred
altogether from producing what he called ‘state-sponsored
journalism’. It is difficult to interpret his 2009 MacTaggart
Memorial Lecture® in any other way, and it anticipated News
Corporation having quite overwhelming media hegemony. (Lobby
correspondents at this time were reporting political sympathy for
Murdoch’s attack on the BBC.)

Nor was this all. In January 2011, when to 100% takeover was
thought to be near completion, James Murdoch said that News
Corp would need to bigger yet — in order to be safe against the
competition of Google, Apple, Telefonica and Verizon. Though
substantial inded, none of these are significant players in the
British news-media market.

And as Ofcom has observed, pluralism concerns more than the
relative size of media companies within a system. Each one may
or may not have internal diversity: each may or may not admit
accountability to the general public or to other reporters for other
media operations.

Many people, including this writer, are uneasy about the overall

*Hidinburgh International Television
Festival 2009,




Note re The Murdoch Archipelago 1811/ 2011; 2 of 4

scale of the BBC’s operations. But it is, and always has been, a
fissiparous organisation. Although extreme political and social
attitudes seem to be absent, it contains a very wide assortment of
views, and no evidence whatever that there is great internal

conformity—No-single-person or-group of persons-controlsthe — ——— ——-—--—
BBC: it is a publicly-owned British property, and it must subject
itself to public criticism and complaint through the BBC Trust.

News Corp is quite otherwise. In the first place, it is not part of
Britain in any substantial way. It is owned and controlled in
Aumerica: notably, the legislation which makes that possible
removing the obligation for media companies to have some local
residence, observed in most societies — was passed by the
government after consultations in which every submission except
that of News Corp and its then advisers™ expressed strong # News Corp’s then auditors Arthur
disagreement. Andersen.

In the second place, News Corp is an organisational monolith
subject to singular command — from Rupert Murdoch, and certain
subordinate members of his family. The Murdochs have only a
small holding of News Corp’s shares, but majority have no votes
and the Murdochs control the proportion that do.

In action News Corp exhibits almost nothing of the collegial
quality found necessary — even minimally — by most media
organisations. For many decades Rupert Murdoch has exercised
control autocratically by methods described as “terrorism’. This
kind of language is not often applied to corporate officers, and
doubtless would be renounced by Mr Murdoch in official
discussions. But no realistic account of News Corp can ignore the
petfectly serious descriptions given over the vears by people who
have worked for the company.

A principal witnesses in the matter, one-time Sunday Times
editor Andrew Neil, has been quoted by Ofcom — adding the
further point that in the special circumstances of a media
organisation command and instructions don’t generally need to be
written down. Journalists are adopt at organisational mind-reading,
and Netl points out that a proprietor with absolute individual
power has never has any difficulty in making plain what is wanted,

In its December account Ofcom said that much of the evidence
for Mr Murdoch’s management style ‘anecdotal’. If taken to mean
unreliable, this may misleading. History consists largely of
anecdotes: which must be judged according to their extent in time,
their credibility and consistency. The anecdotes in which the
Murdoch taste tor editorial intervention and domineering — many
set out in The Murdoch Archipelago — cannot realistically be set
aside.

Of course points made in Newscorp’s favour are also anecdotal,
but may be less reliable — gaining credibility by frequent
repetition in a media system which the company dominates.
Ofcom’s own statement which gives great credit to News Corp for




Note re The Murdoch Archipelago

18/11/ 2011: 3 of 4

introducing new press technology is a case in point: well-
documented anecdotes in Chapter 12 of The Murdoch Archipelago
support a rather different conclusion.

But News Corp’s peculiar disciplinary character is apparent in its
publishing behaviour. Normally any group of people faced with a
dramatic issue will produce assorted responses: this should be
more pronounced among journalists, supposedly expert in
developing particular perceptions of their own. To get a significant
number of them — say 175 —to agree on even a quite anodyne
matter would usually be impossible.

Yet consensus was achieved by News Corporation in the hugely
controversial issue of Iraq’s possession of WMD and the wisdom
of an invasion to destroy them. All 175 of News Corp’s world-
wide newspapess took the same emphatic — seriously
misinformed — position as Rupert Murdoch himself*, Although
this was a specially noticeable case, such feats of marching-in-step
are characteristic of News Corp, suggesting that the Murdoch
regime atllows for no serious internal plurality,

Of course opinion in favour of the war was entirely legitimate —
if curiously uniform, even by contrast with military officers. Of
much more concernt was the partisan bias with which News Corp
reported the facts about Iran and its activities: instances are given
in Archipelago, and the misinformation supplied to audiences by
Fox (News Corp’s US network) was guite outrageous*.

In this context, some observation about Sky News will be in
order. It is without cloubt a fine product, technically proficient,
trusted and trustworthy. A greater contrast than with Fox could
hardly be imagined. But it is not very solid evidence of tolerance
for pluralism. It is well established that Rupert Murdoch admires
Fox and dislikes Sky by comparison. But were Sky to develop
Fox-like characteristics there would be an immediate collision
with Ofcom’s Broadcasting Code which requires that “news in
whatever form, must be reported with due accuracy and presented
with due impartiality”.

My Murdoch doubtless knows that it would be bad tactics to
provoke such a collision while hoping to extend News Corp’s
BSkyB holding — and that has certainly been an ambition for
many years. Present need to resemble the much-despised BBC has
been protection for Sky, but News Corp’s whole history suggests
that such protections loses force whenever the master-company
achieves the absolute control it characteristically desires. Again,
the evidence is set out in Archipelago. (Including the fact that in
its infancy Sky News was seen by the Thatcher government as
uniquely virtuous: without doubt this bias helped News Corp to
gain remission from the monopolies legislation when the survival
of BSkyB was in doubt.}

# “Fheir master's voice’; Guardian,
17 Februacy 2003, Archipelago, Chapters
i14-13

* Archipelago, p459




Note re The Murdoch Archipelago 18/11/ 2011: 4 of 4

Ofcom observed a year ago that BSkyB under complete News
Corp control might “be able to afford to take more risks”. This
misunderstands an essential point: at editorial level, which is the
decisive one for matters of democracy and public-interest, News

Corprhasnever-been-arisk=taker: S o

The full case is set out in the book, but the essential point is that

News employees never have the operational indepence which is

essential to news-gathering and investigation — and without

which media plurality has no practical existence*. Their first task # Sec particularly Archipelago p 442 and
is not to find out what is going on in the world, but to find out ﬁl‘;fl‘::g“t:g;:,‘l’ﬁ“h}gvl‘:‘g‘;r?f“”‘ for
what Rupert Murdoch thinks ought to be going on.




