
 
  
 
 
 

 
Issue 467    
6 February 2023 

Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023  1 

Complaint by Mr Shayan Ali about Dunya News 

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Upheld 

Service Dunya News 

Date & time 2 April 2022, 17:00 

Category Fairness 

Summary We have upheld a complaint about unjust or 
unfair treatment in the programme as broadcast. 

Case summary  
The programme reported on an incident involving the complainant, Mr Shayan Ali, outside the 
headquarters of the Pakistan Muslim League (N) (PML-N)1 in London, during which it was alleged that 
Mr Ali “acting unmannerly tried to attack” Mr Nawaz Sharif, a former Prime Minister of Pakistan, and 
that Mr Ali had injured a security guard by throwing his phone. Mr Ali complained that he was treated 
unjustly or unfairly because the allegations made about him in the programme were false, and that 
the broadcaster had not taken a “statement” from him before the programme was broadcast. 

Ofcom found that the broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that material facts had 
not been presented, disregarded, or omitted in a way that was unfair to Mr Ali. Also, the broadcaster 
had not demonstrated that it had given him a timely and appropriate opportunity to respond to the 
significant allegation about his conduct made in the programme. This resulted in Mr Ali being treated 
unfairly in the programme as broadcast. 

Programme summary 
Dunya News is an Urdu language channel broadcast under an Ofcom licence held by Dunya News 
Limited. As the programme was broadcast in Urdu, Ofcom provided an English translation to the 
complainant and the broadcaster for comment. A final version of the translation was sent to the 
parties who were informed that Ofcom would use this translation for the purpose of this investigation. 

 
1 A political party in Pakistan. 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  2 

On 2 April 2022, Dunya News broadcast an edition of its news bulletin, Dunya News. The programme 
included a report about an attempted attack on the former Prime Minister of Pakistan, Mr Nawaz 
Sharif. The presenter introduced the segment: 

Presenter 1:  “Nawaz Sharif was coming out of his office when a young man acting 
unmannerly tried to attack Nawaz Sharif. When the [security] guards 
tried to stop him, he threw his phone at Nawaz Sharif which hit one of 
the guards”. 

Various photographs of Mr Sharif were shown as the presenter spoke. One photograph showed Mr 
Sharif sitting in the passenger seat of a car. Another showed him standing outside a car with his hand 
raised to his face. A second presenter then said: 

“Yes, we are updating you, a young man tried to attack Nawaz Sharif in 
London, a mobile phone was thrown at him, and a guard has been 
injured. Nawaz Sharif was coming out of his office when a young man 
acting unmannerly tried to attack Nawaz Sharif”.  

[A photograph of a man with a small cut to his forehead was 
shown.] 

A reporter then described the incident as various photographs were shown: 

Reporter:  “Certainly, this unfortunate incident occurred at British time around four 
o'clock in the evening. The former Prime Minister Nawaz Sharif was 
leaving the temporary headquarters of Pakistan Muslim League (N) near 
Hyde Park to go back home when a young man, who is said to be 
already there as part of a plan, misbehaved and tried to approach 
Nawaz Sharif. 

[The various photographs of Mr Sharif were repeated]. 

When the guards tried to stop him, he became aggressive and threw his 
phone at Nawaz Sharif which hit the forehead of a guard and he got 
injured. 

[The photograph of the man with the cut to his forehead was 
shown again]. 

The guards rushed Nawaz Sharif into his car in a protective circle while 
the injured guard was sent to hospital for medical aid. According to 
Nawaz Sharif's office manager, the police were immediately informed. 
The police arrived at the incident and, although there have been no 
arrests, the police confirmed that the incident did happen. 

[The various photographs of Mr Sharif were repeated]. 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  3 

Nawaz Sharif has previously received threats and there has been an 
incident before after which Nawaz Sharif’s security has been increased 
recently and there are three to four guards who accompany him. The 
injured guard also said that the young man tried to attack Nawaz Sharif 
and when he was stopped, he threw his phone at Nawaz Sharif, whereas 
the young man whose name is believed to be Shayan Ali said that he 
was showing someone Nawaz Sharif’s office when the incident occurred. 
Shayan Ali is said to be an active worker of PTI2 and he has participated 
in numerous protests against Nawaz Sharif and has made lots of 
statements against Nawaz Sharif. 

So, according to the young man [Mr Ali], he was there to show someone 
Nawaz Sharif’s office. But this is an unfortunate incident that has 
happened in London, and it can be seen that the accused is trying to 
approach Nawaz Sharif and the guards then pushed him to try to stop 
him, however one of the guards got injured after he was hit by a phone”. 

Throughout the report, the following text appeared on screen: 

“Breaking News: Attack on Nawaz Sharif 

A young man tried to attack Nawaz Sharif in London 

London: Young man threw a mobile phone at Nawaz Sharif 

Mobile phone was thrown, phone hit a guard, guard injured 

Nawaz Sharif was coming out of his office 

A young man misbehaved and tried to attack Nawaz Sharif” 

Towards the end of the report, two short video clips were played. The first clip showed a man (the 
complainant) standing in a road facing two men, apparently Mr Sharif’s security guards. One of the 
security guards appeared to push the complainant before approaching the person recording the video. 
The other security guard could be seen restraining the complainant’s arms. 

The second clip showed the two security guards walking away from the complainant, who was walking 
behind them slowly and holding up his phone as if to record a video. The complainant then touched 
one of the security guards on the shoulder. The security guard turned around quickly and swung his 
hand towards the complainant as if to knock the phone out of his hand. The phone appeared to 
remain in the complainant’s hand. 

One of the presenters then thanked the reporter, before the two video clips were played again. The 
photograph of the injured man was shown without commentary before moving onto the next story. 
There was no further reference to this incident or the complainant again in the programme. 

 
2 Pakistan Tehreek-i-Insaf, a political party in Pakistan. 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  4 

Summary of the complaint and broadcaster’s response 
The complaint 
Mr Ali complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast because the 
programme had alleged falsely that he had attempted to attack Mr Sharif, and injured a security guard 
by throwing a phone at him. Mr Ali said that Dunya News did not take a statement from him or 
attempt to contact him before the programme aired. Mr Ali added that the programme had vilified 
him, a “16-year-old victim of assault” who, he said, had been attacked by two grown men in a public 
place, and that the programme had severely damaged his future and reputation. 

In making his complaint, Mr Ali explained that he had been recording a video on his phone with a 
family friend outside the London headquarters of the PML-N when two men had run towards them as 
Mr Sharif’s car drove away in the background. He said that he had not tried to throw his phone at 
anyone, and that the video clearly showed that his phone was in his hand the entire time. 

Broadcaster’s response 
Dunya News explained that the programme was broadcast for the purposes of covering the breaking 
news of an attempted attack on Mr Sharif outside the London office of the PML-N. The broadcaster 
said that Dunya News is one of the most watched news channels in Pakistan and that the story had 
been widely covered by national and international news channels. It said that news concerning an 
attempted attack on Mr Sharif in broad daylight outside his political party headquarters is a matter of 
public interest in the United Kingdom and Pakistan. It said that it was “duty bound” to disseminate 
information to its viewers, who are mostly citizens of Pakistan, pertaining to the attempted attack on 
Mr Sharif by supporters of the PTI, including the complainant, in an objective, impartial manner while 
insuring to assist them in making decisions with respect to their political and constitutionally protected 
rights. 

In this case, the broadcaster said that it had received information from its sources that there had been 
a planned attack on Mr Sharif outside the PML-N headquarters in London. It said that the channel’s 
reporter had gone to the scene to pursue the breaking news and had found, on his arrival, that police 
officers were at the scene carrying out a preliminary investigation. The broadcaster said that the 
reporter immediately gathered information from the individuals at the scene, including confirmation 
from the police that the incident had occurred. The broadcaster said that, according to the security 
guards stationed at the headquarters and the office manager, the complainant was waiting for Mr 
Sharif to exit the main door to “attack him before he went to his vehicle”. Dunya News said that the 
security guard stationed at the headquarters had told the reporter that the complainant had thrown 
his phone towards Mr Sharif, but that the phone instead hit another security guard, who sustained an 
injury to his forehead and was taken to hospital. The broadcaster said that the reporter also sought an 
image of the security guard’s injury, which was then shown in the broadcast. 

The broadcaster said that the reporter had conveyed the breaking news in a fair and unbiased 
manner, after confirming the occurrence of the incident from the police, and hearing the narrative and 
counter-narrative of the parties present. The broadcaster said that an independent source, associated 
with the complainant, was present at the scene and had informed the reporter that the complainant 
had brought his friend along to show him Mr Sharif’s office. It added that the complainant was not 
present at the scene when the reporter was there. 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  5 

The broadcaster provided Ofcom with a link to a video uploaded on the complainant’s Twitter 
account3 which it said showed the security guards requesting that the complainant maintained a safe 
distance from Mr Sharif’s car. The broadcaster said the video showed the complainant constantly 
touching the security guards and “provoking them in an aggressive manner and as a result one of the 
security guards, towards the end of the video, tried to stop Mr Ali from touching him and recording his 
video”. 

The broadcaster concluded by stating that the programme did not violate any laws and that its 
reporter had carried out their journalistic duty and presented the narratives of all the parties present 
at the scene, including that provided by an associate of the complainant, in equal prominence. 

Ofcom’s Preliminary View 
Ofcom prepared a Preliminary View that Mr Ali’s complaint should be upheld. Both parties were given 
the opportunity to make representations on the Preliminary View, which, insofar as they are relevant 
to the complaint entertained and considered by Ofcom, are summarised below. 

Complainant’s representations 
Mr Ali accepted Ofcom’s Preliminary View to uphold his complaint of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast, setting out that he agreed with the reasoning as set out in the Preliminary 
View. 

Broadcaster’s representations 
The broadcaster disagreed with Ofcom’s Preliminary View to uphold Mr Ali’s complaint and reiterated 
that it took reasonable care to present facts in a way that was fair to the complainant. 

The broadcaster said that Ofcom did not take into account the political context of the incident, namely 
that on the date of the incident Mr Imran Khan was Prime Minister of Pakistan and the political 
situation was very tense in Pakistan and within the Pakistani community in the UK. It said that there 
were widespread reports that the opposition parties (including PML-N) were preparing to remove Mr 
Khan from power. The broadcaster said that, given this very tense time, the story that Mr Sharif was 
allegedly attacked by the complainant who was a PTI activist, and that a guard was injured 
immediately became highly topical and required immediate “breaking news” coverage. 

The broadcaster said that on the day of the incident it received information from its sources that there 
was a planned attack on Mr Sharif outside the PML-N headquarters in London and that when its 
reporter arrived at the scene to pursue the breaking news story, police officers were at the scene 
carrying out a preliminary investigation. The broadcaster said its reporter immediately gathered 
information from the people at the scene, including confirmation from the police that the incident had 
occurred. It said that any information received was, as far as possible, checked and verified. 

The broadcaster said that, according to the security guards stationed at the headquarters and the 
office manager, Mr Ali was waiting for Mr Sharif to exit the main door to “attack him before he went to 
his vehicle” and that this information was, as far as possible, checked and verified, thus showing that 
the broadcaster took reasonable care. The broadcaster said that the security guard told the reporter 

 
3 https://twitter.com/ShayanA2307/status/1510287650497908739?s=20&t=NLmmDqvxkMDrGLw4pBjqgw 

https://twitter.com/ShayanA2307/status/1510287650497908739?s=20&t=NLmmDqvxkMDrGLw4pBjqgw


 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  6 

that Mr Ali had thrown his phone towards Mr Sharif but that the phone instead hit another security 
guard who sustained an injury to his forehead and was taken to hospital. The broadcaster said that to 
verify this the reporter sought a photograph of the security guard’s injury, which was then shown in 
the broadcast and, according to the broadcaster, visually corroborated and demonstrated the injury 
the guard alleged. 

The broadcaster said that it conveyed the breaking news in an unbiased manner as it confirmed the 
occurrence of the incident with the police and heard the narrative and counter-narrative of the parties 
present. It said that an independent source associated with Mr Ali was present at the scene and 
explained that Mr Ali had brought his friend along to show him Mr Sharif’s office. The broadcaster said 
that at the time of broadcast, the breaking news report was based on information provided by sources 
and the police and that it took reasonable care to satisfy itself about what it was told and broadcast. 

The broadcaster said that the complainant is a political activist and not a “naïve or ordinary” 16 year-
old and that by treating him as such Ofcom’s analysis in the Preliminary View was incorrect. 

The broadcaster said that Mr Ali complained that he was the victim of the assault but that the police 
investigated and closed this case with no action taken against the security guard. This, it said, meant 
that it did not consider Mr Ali’s allegations of being assaulted as correct or proven. The broadcaster 
said that this speaks for itself as to Mr Ali’s version of the incident and his credibility. 

The broadcaster said that Ofcom did not view the matter from the angle of viewers who are Pakistani 
or of Pakistani origin (i.e. British Pakistani). The broadcaster said that Ofcom’s use of the word 
“viewers” in the Preliminary View must mean viewers of Dunya News in the UK who are Pakistani or of 
Pakistani origin, who can understand Urdu and have knowledge of or an interest in Pakistani politics. 
The broadcaster said it cannot mean the average British viewer who has no knowledge or interest in 
Pakistani politics. The broadcaster submitted that Ofcom reconsider the matter from the angle of Urdu 
speaking viewers of Pakistani origin who are aware of Pakistani politics, Mr Ali and his activism. 

The broadcaster said that Ofcom’s Preliminary View omitted certain important material information 
from the programme which changed the context of the incident and what happened, therefore 
leading to an incorrect conclusion. The broadcaster said that the programme made clear that what 
they were reporting on was based on what they had been told by sources present at the scene, the 
security guards and the police. It said that it therefore did not affirmatively “state” anything. 

The broadcaster referred to Ofcom’s assertion in the Preliminary View that the language used in the 
programme was “likely” to have materially and adversely affected viewers opinions of Mr Ali. The 
broadcaster said that by using the word “likely”, Ofcom accepted that what it was saying was also 
possibly incorrect or improbable. It also said that it was incorrect for Ofcom to imply or speculate 
about the impression that Pakistani or British Pakistani viewers may “likely” have got. 

The broadcaster disagreed with Ofcom’s Preliminary View that the programme was “accusatory in 
tone” or gave the impression that Mr Ali was “aggressive”. It said that the tone and content of the 
programme was consistent with a breaking news story about an alleged incident involving an ex-Prime 
Minister and reflected the tense time. The broadcaster also said that any impression that Mr Ali was 
“aggressive” would have come from what the guard alleged and the police investigation, which it said 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  7 

are facts and so by definition cannot be unfair. The broadcaster said that the reporter simply reported 
on what he had learnt from his sources and those at the scene, and that the language used was 
balanced and reflected what he had learnt. It said that the guard’s allegation that he was attacked by 
Mr Ali and the photograph of his injuries are facts and speak for themselves. The broadcaster said that 
if the impression was given that Mr Ali’s behaviour was “aggressive”, this was not because of any 
impression given by the broadcaster or its tone, but because these were the allegations made by the 
guard. 

The broadcaster said that Ofcom incorrectly interpreted what happened and the tense political 
situation at the time of the incident. It said that Ofcom also excluded the fact that the videos of the 
incident clearly show Mr Ali shouting and moving forward and confronting the security guard and a 
photograph of the security guard who alleged that he was struck by Mr Ali. The broadcaster said the 
confrontational actions of Mr Ali speak for themselves. It also said that the video of the incident is 
undisputed and so it must be considered as factual, therefore any impression given to viewers was as 
a result of Mr Ali’s own actions and so cannot be unfair or unjust. 

The broadcaster disagreed with Ofcom’s Preliminary View that the programme presented the claims 
made about Mr Ali as fact in the report. It said that Ofcom then acknowledged in the Preliminary View 
the broadcaster’s position that the programme had reported on what the reporter had said he had 
been told from those at the scene after the actual incident itself had taken place. The broadcaster said 
it therefore follows that if Ofcom acknowledges that the broadcaster reported on what it had been 
told, then it did not claim any facts. The broadcaster said that the transcript of the broadcast shows 
very clearly that it simply reported on what it had been told by the witness, the guard and police. 

In response to Ofcom’s Preliminary View that the programme had incorrectly attributed a comment to 
Mr Ali, the broadcaster said that Ofcom had taken this comment out of context and placed undue 
weight to the word “said” in the sentence. The broadcaster said that in the rest of the report the 
reporter only mentions his sources and what witnesses, the security guard and police have told him 
but in one line he inadvertently said that Mr Ali “said” he was showing someone Nawaz Sharif’s office. 
The broadcaster’s view was that Ofcom had not looked at this word in the context of the whole 
transcript and that it is “abundantly obvious and clear” that the reporter inadvertently misspoke 
during a live broadcast on a breaking news story. The broadcaster said that it appeared that Ofcom 
had principally based the Preliminary View on this one inadvertent mistake which it considered was 
unreasonable. It also said that Mr Ali had not mentioned this issue in his complaint to Ofcom so it was 
unreasonable for Ofcom to place such emphasis on it. 

The broadcaster said that Ofcom was incorrect to speculate in the Preliminary View that the 
programme was likely to have materially and adversely affected viewers’ opinions of him. It said that if 
the circumstances of the incident are in dispute and Ofcom cannot determine the facts, then it cannot 
say with certainty that the allegations were likely to have materially and adversely affected viewers’ 
opinions of him. It said that this was pure conjecture and speculation and was unreasonable. 

The broadcaster disagreed with Ofcom’s Preliminary View that it did not give Mr Ali an appropriate 
and timely opportunity to respond to the allegations made in the programme. The broadcaster said 
that Mr Ali has not provided Dunya News or other news channels with his mobile number and that it 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  8 

understands that Mr Ali’s mother manages his media representation. The broadcaster enclosed an 
email dated 3 December 2022 from a reporter who confirmed this. The broadcaster said that on the 
date of the broadcast (2 April 2022), it did not have Mr Ali’s mother’s contact number. The 
broadcaster also referred to the tense political situation including the alleged attack on Mr Sharif, that 
the broadcast was live and Mr Ali was not at the scene. The broadcaster said that as it did not have Mr 
Ali or his mother’s phone numbers and he was not at the scene, it was clearly not possible to get his 
response before, during or immediately after the broadcast on 2 April 2022. It said that Ofcom’s 
comments were therefore incorrect and did not reflect the facts and circumstances. 

The broadcaster then enclosed an email dated 1 December 2022 from the reporter who covered the 
incident, explaining that he was unable to obtain Mr Ali’s response on the matter on 2 April 2022 
because Mr Ali was not at the scene of the incident when he arrived. The reporter also said that he 
attempted to obtain Mr Ali’s response on 3 and 10 April 2022, but that both Mr Ali and his mother 
refused to provide one. 

The broadcaster reiterated that Ofcom had incorrectly treated Mr Ali as if he was an “ordinary 16 year 
old”. The broadcaster said that the alleged actions of Mr Ali on 2 April 2022 were not isolated and 
there is a pattern of behaviour. It said that Mr Ali is a British Pakistani who seems to have become an 
activist for the PTI in the UK (Imran Khan’s political party) as clearly shown by his attendance at 
demonstrations and political rallies/events against certain Pakistani politicians. The broadcaster 
provided multiple examples of Mr Ali’s political activism, including various Twitter posts from 28 
October 2022 and news articles from November 2022. 

Decision 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 
standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 
unjust or unfair treatment in programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 
standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 
is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 
transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 
needed. 

In reaching this Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording and translated transcript of the programme, as well as both parties’ 
written submissions, including representations made by the complainant and the broadcaster on 
Ofcom’s Preliminary View. After careful consideration of the representations, we considered that the 
points raised did not materially affect the outcome to uphold the complaint. 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 
individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (the “Code”)4. In 
addition to this Rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

 
4 See the version of the Code in force at the date of broadcast. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0016/132073/Broadcast-Code-Full.pdf


 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  9 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 
affected, by programmes. Following these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and 
failure to follow these practices will only constitute a breach where it results in unfairness to an 
individual or organisation in the programme. 

Ofcom began by considering Mr Ali’s complaint that he was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast because the programme alleged falsely that he had attempted to attack Mr 
Sharif and injured a security guard by throwing a phone at him. The complainant said that Dunya News 
did not take a statement from him or attempt to contact him before the programme aired. 

In considering this complaint, Ofcom had regard to the following Code practices: 

Practice 7.9: “Before broadcasting a factual programme, including programmes 
examining past events, broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, 
disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation…”. 

Practice 7.11: “If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 
significant allegations, those concerns should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond”. 

In assessing this complaint, we recognised that the parties disputed the events that had unfolded 
outside the PML-N’s London headquarters. However, it is important to note that Ofcom’s role is not to 
reach a finding of fact in relation to the allegations about Mr Ali that were made in the programme, 
but to consider whether the material was presented in the programme as broadcast in a way that, 
overall, resulted in unfairness to him. Whether a broadcaster has taken reasonable care to present 
material facts in a way that is not unfair to an individual or organisation will depend on all the 
particular facts and circumstances of the case, including, for example, the seriousness of any 
allegations made against them and the context in which such allegations are made. Therefore, we 
began by considering whether the matters complained of had the potential to materially and 
adversely affect viewers’ opinions of the complainant in a way that was unfair to him. 

As set out in the “Programme summary” above, the programme stated that “a young man tried to 
attack Nawaz Sharif in London, a mobile phone was thrown at him, and a guard has been injured. 
Nawaz Sharif was coming out of his office when a young man acting unmannerly tried to attack Nawaz 
Sharif”. The programme referred to the man as being “there as part of a plan” and said that this man 
“became aggressive and threw his phone at Nawaz Sharif which hit the forehead of a guard and he got 
injured” as a photograph of a man with a minor head injury was shown. The programme explained 
that the “guard was sent to hospital for medical aid”. The programme said that the police had been 
present at the incident, and that “although there have been no arrests, police confirmed that the 
incident did happen”. The programme also made reference to previous alleged threats that had been 
made against Mr Nawaz Sharif and then said that “the young-man whose name is believed to be 
Shayan Ali said that he was showing someone Nawaz Sharif’s office when the incident occurred” 
before making reference to the complainant as being “an active worker of PTI [who] has participated 
in numerous protests against Nawaz Sharif and has made lots of statements against Nawaz Sharif”. 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  10 

We also took into account the text that appeared on screen, such as “mobile phone was thrown, 
phone hit a guard, guard injured” and “a young-man misbehaved and tried to attack Nawaz Sharif”. 

The programme also included two short video clips apparently showing part of the incident. The first 
of which showed the complainant being pushed and restrained by a security guard. The second clip 
showed the two security guards walking away from the complainant, who was walking behind them 
slowly and holding up his phone as if to record a video. When the complainant touched one of the 
security guards on the shoulder, the security guard turned around and swung his hand towards the 
complainant as if to knock the phone out of his hand. 

In considering this case, we also took into account the overall background context in which the 
programme was broadcast. We acknowledged the broadcaster’s submissions that this was not an 
isolated incident and that viewers would be aware of Mr Ali’s past actions and reputation including for 
his political activism, support of the PTI and his opposition to PML-N. In addition, we recognised that 
at the time of broadcast, the political situation was very tense in Pakistan and within the Pakistani 
community as there were widespread reports that the opposition parties were preparing to remove 
Mr Imran Khan from power. Given this background, we considered that a story about an attempted 
attack on Mr Nawaz Sharif would be of particular interest to its viewers. However, Ofcom considers 
that the profile and status of an individual does not negate the need for broadcasters to ensure that 
they are not the subject to unjust or unfair treatment.  

We took into account the broadcaster’s view that the programme was not “accusatory” in tone. 
However, taking what was said in the report overall including that the programme described the 
complainant as “the accused” and alleged that he had “misbehaved and tried to attack Nawaz Sharif”, 
we considered that the language used in the programme was likely to have left viewers with the 
impression that Mr Ali’s behaviour had been “aggressive” and violent, to the extent that it was said 
that he had thrown his phone which had resulted in a security guard being injured and being taken to 
hospital. We also took into account that the programme stated that “the police confirmed that the 
incident did happen” which we considered viewers would have understood to mean that the police 
had confirmed the version of events reported in the programme, namely that Mr Ali had instigated an 
attack on Mr Nawaz Sharif and had injured a security guard in the process. 

In Ofcom’s view, this created the overall impression that the complainant was responsible for the 
alleged violent incident that took place and the security guard’s subsequent injury. Therefore, given 
the above, we considered that the comments made in the programme about the complainant were 
serious in nature and, in our view, amounted to significant allegations which had the clear potential to 
materially and adversely affect viewers’ opinions of the complainant in a way that was unfair. 

We then considered whether the presentation of these comments in the programme as broadcast 
resulted in unfairness to the complainant. In doing so, we took into account the overall background 
context (as set out above) relating to the political situation in Pakistan at the time of broadcast and 
viewers understanding of Mr Ali.  

Ofcom acknowledged the broadcaster’s right to freedom of expression and allowing them to 
broadcast programmes on matters of public interest which in this case, included being able to make a 
news programme which reported on the allegations that the former Prime Minister of Pakistan was 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  11 

attacked near his residence by a PTI activist. We also acknowledged that this was likely to be a matter 
of particular interest to Pakistani and British Pakistani viewers, with it being important for the 
broadcaster to be able to report the matter quickly and as it developed, particularly in light of the 
developing political situation at the time of broadcast. Nevertheless, broadcasters still need to take 
reasonable care to ensure that material facts are presented in a fair manner.  

From the information provided to Ofcom by both parties in their submissions, we recognised that the 
circumstances surrounding the incident were in dispute. We acknowledged that Mr Ali claimed to be 
the victim of assault by the security guards, whereas the broadcaster has submitted that its sources 
claimed that Mr Ali had tried to “attack” Mr Sharif which resulted in his security guard being injured. 
We also recognised that there was a dispute as to which party complained to the police about the 
incident. As already mentioned above, Ofcom’s role is not to make findings of fact as to the specifics of 
how the incident occurred or who was responsible for it, but to consider whether the way the 
information was presented in the programme as broadcast, overall, resulted in unfairness to the 
complainant. As such, it would neither be possible or appropriate for Ofcom to determine the 
accuracy or otherwise of what was reported in the programme, or the information given by the parties 
to this complaint in their submissions that supported their respective positions. 

We took into account that in the captions the story was referred to as “Breaking News” and that the 
programme presented the claims made about the complainant as fact, and without including the 
complainant’s view on, or response to, them. Ofcom acknowledged the broadcaster’s submission that 
it did not present the claims as fact, but rather reported on the narrative of those at the scene after 
the actual incident itself had taken place, namely the security guards, office manager and the police. 
However, having reviewed the programme and transcript, we did not consider that it was made 
sufficiently clear to viewers that these were allegations made by one party to the incident, as opposed 
to a factual account of what had happened. We considered that the report clearly portrayed Mr Ali as 
the aggressor and the person who had instigated the attack, when this was a matter of dispute. 

We also took into account the broadcaster’s submission that the videos shown in the programme 
demonstrated that Mr Ali had acted inappropriately and instigated the attack and that any adverse 
opinion the viewers may have of Mr Ali would be as a result of his own actions shown in the video. 
However, having carefully reviewed the videos, Ofcom considered that, while they showed Mr Ali 
approaching the security guards, the videos did not show Mr Ali acting aggressively or throwing a 
phone. Further, the videos did not show that Mr Sharif was present at the scene or that Mr Ali had 
tried to approach him. We therefore considered that it was the report itself, rather than the videos, 
that had the potential to adversely affect viewers’ impressions of the complainant. 

Ofcom understood that the report was presented live as “Breaking News” in the programme, and we 
recognise that reporting on news stories as they unfold can present particular challenges to 
broadcasters. It is Ofcom’s view, therefore, that for live programmes it may not always be possible for 
the broadcaster to obtain responses from others prior to, or during, the programme. However, in such 
circumstances, broadcasters need to be particularly aware that they have a duty to ensure that 
reasonable care is taken that the broadcast material is consistent with the requirements of the Code. 
It must not mislead viewers or portray people or organisations in a way that is unfair. 
 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  12 

We took into account that in the programme the reporter had said: “…the young man whose name is 
believed to be Shayan Ali said that he was showing someone Nawaz Sharif’s office…”. However, from 
the broadcaster’s submissions, it was clear to Ofcom that Mr Ali had not been at the scene when the 
reporter had been there and that, according to the broadcaster, the reporter had spoken to an 
“independent source associated with the complainant” at the scene who had told the reporter that Mr 
Ali had brought “his friend along to show him Mr Sharif’s office”. In our view, we considered that this 
explanation was presented in the programme as being a direct response from Mr Ali, rather than 
being a comment made by a third party. We took into account the broadcaster’s representations that 
the reporter misspoke when he stated “Shayan Ali said that he was showing someone Nawaz Sharif’s 
office” and that Ofcom had placed undue emphasis on the word “said” in its Preliminary View. While 
Ofcom recognises that live coverage of a “breaking news” story can invite human error and that it may 
be the case that the reporter had not intended to say “said”, we considered that the comment itself 
appeared to relate to the purported reason why the complainant was in the vicinity of the PML-N 
headquarters, rather than a response to the significant allegations that Mr Ali had tried to attack Mr 
Sharif and that he had thrown his phone which had injured one of the security guards. Therefore, we 
considered that the comment in the programme that was attributed, wrongly (either intentionally or 
unintentionally), to Mr Ali could not be reasonably taken to be a legitimate account of Mr Ali’s 
viewpoint in response to the allegations made about him in the programme. 

Therefore, from the factors set out above, it was clear to Ofcom that the viewpoint of Mr Ali on the 
allegations was absent from the programme. As already stated above, we considered that the 
allegations made about Mr Ali were serious in nature and had the potential to materially and 
adversely affect viewers opinions of him. While we acknowledged that the report was broadcast live 
as “Breaking News”, given the seriousness of the allegations made, we considered that it was 
incumbent on the broadcaster to have given Mr Ali a timely and appropriate opportunity to respond, 
or at least to have made attempts to provide Mr Ali with that opportunity, and that this should have 
been made clear in the programme. 

Therefore, in Ofcom’s view, given all the factors above, we considered that the comments made in the 
programme about Mr Ali amounted to significant allegations, and that the broadcaster had not 
demonstrated that it had given Mr Ali an appropriate and timely opportunity to respond to those 
allegations made about him. We acknowledged the broadcaster’s submission that it was unable to 
obtain a response from the complainant on the day of the incident because he was not present at the 
scene when the reporter arrived and the broadcaster did not have the complainant’s contact details. 
However, we took into account that the programme had not attempted to place the allegations into 
context by explaining that they were, for instance, unverified as fact and that the report did not reflect 
Mr Ali’s interpretation of events.  

In these circumstances and taking in to account the particular circumstances of this case, we 
considered that the broadcaster did not take reasonable care to ensure that material facts were not 
presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Ali in the programme as broadcast. 
We also considered that the programme made significant allegations made in the programme about 
him were likely to have materially and adversely affected viewers’ opinions of him, and that he did not 
have the opportunity to put forward his viewpoint, or response, to the serious allegations that had 
been made about him in the programme. 



 

 
Issue 467 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 February 2023 
  13 

Ofcom has upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the programme as broadcast. 

 


	Complaint by Mr Shayan Ali about Dunya News
	Case summary
	Programme summary
	Summary of the complaint and broadcaster’s response
	The complaint
	Broadcaster’s response

	Ofcom’s Preliminary View
	Complainant’s representations
	Broadcaster’s representations

	Decision


