Cyfryngau'r Genedl 2018

Cyhoeddwyd: 15 Mai 2019
Diweddarwyd diwethaf: 16 Mawrth 2023

Dyma adroddiad Cyfryngau'r Genedl: Cymru cyntaf Ofcom.

Mae'r adroddiad yn adolygu patrymau allweddol yn y sector teledu a chlyweledol yn ogystal â’r diwydiant radio a sain yng Nghymru.

Mae’n rhoi cyd-destun i waith Ofcom yn hyrwyddo buddiannau defnyddwyr a dinasyddion yn y marchnadoedd rydym yn eu rheoleiddio.

Cyfryngau'r Genedl: adroddiadau

cymru-prif-ganfyddiadau

  • Yn 2017 treuliodd pobl Cymru 3 awr 43 munud y dydd ar gyfartaledd yn gwylio teledu wedi’i ddarlledu, a oedd 17 munud yn llai nag yn 2016
  • Roedd 8% o gynnydd termau real mewn gwariant ar raglenni ar gyfer gwylwyr yng Nghymru gan y BBC ac ITV yn 2017
  • Mae gan dros hanner cartrefi Cymru (50.4%) wasanaeth teledu lloeren
  • Roedd gan saith o bob deg o wylwyr darlledu gwasanaeth cyhoeddus yn fodlon â chynnwys darlledu gwasanaeth cyhoeddus yn 2017
  • Mae gwrando ar radio digidol yn dal i dyfu yng Nghymru

uk-key-findings

  • Take-up of superfast broadband and connected televisions is changing how people watch television programmes
  • The rise of online video is changing the picture for the TV industry
  • Audiences continue to watch and value public service broadcasting, especially news, children’s programming and UK-made programmes
  • But there are risks to the PSB system which we will continue to monitor
  • The viability of local TV services remains uncertain
  • Digital listening is transforming the radio landscape
  • But radio continues to be resilient

Media Nations: UK (PDF, 5.6 MB)

ni-key-findings

  • In 2017 people in Northern Ireland spent an average of 3 hours 19 minutes per day watching broadcast television, down 17 minutes since 2016
  • Spend by the BBC on programming for Northern Ireland fell by 14% in 2017
  • Digital terrestrial television is the most popular TV platform in Northern Ireland
  • Nearly 70% of PSB viewers were satisfied with PSB provision in 2017
  • Digital radio listening is growing, but at 35% of all listening, it is much lower than in the UK as a whole

Media Nations: Northern Ireland (PDF, 2.6 MB)

scotland-key-findings

  • Despite a decline in time spent viewing broadcast TV, people in Scotland watched more than any other UK nation in 2017
  • There was an 8% real-terms decline in spend on new programming for viewers in Scotland in 2017
  • Scotland had the highest take-up of cable TV in the UK in Q1 2018
  • Viewers in Scotland continue to value public service broadcasting content, with 71% either satisfied or very satisfied
  • Digital listening grows: ownership of DAB radios is higher in Scotland than in the rest of the UK

Media Nations: Scotland (PDF, 7.5 MB)

Adroddiad rhyngweithiol

Mae'r adroddiad data isod yn rhoi mynediad rhyngweithiol i ystod eang o ddata. Nodwch fod yr adroddiad hwn ar gael yn Saesneg yn unig.

Media Nations: Interactive report

Yn ôl i'r brig