
  
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�
 
 

Issue number 95 
22 October 2007 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 2 

Contents 
 
Introduction          3 

Standards cases 
 
Note to Broadcasters - ‘Babe’ channels – explicit content, use of PRS in 
programmes, and quality of recordings                                                       4 
  
In Breach    
 
Get Lucky TV          6 
Grandiose Limited, 6-7 March 2007, 23:00-01:00 
 
Lucky Star           9 
Escape Channel Limited, 17 March 2007, 23:37 & 7 May 2007, 00:20 
 
Star Bazaar          11 
7/8 May 2007, 00:00-01:00 
 
LivexxxBabes         14 
17 April 2007, 21:00-01:00 & 18 April 2007, 21:00-01:00 
 
Show Off UK          16 
Turn On TV, 2 July 2007 
 
Glastonbury           19 
BBC2, 24 June 2007, 01:00 
 
Wire in the Blood         21 
ITV1, 18 July  2007, 21:00 
 
GEO News          23 
GEO News, 27 July 2007, 12:00 
 
Who Killed Atlanta’s Children?       24 
Movies4Men2, 22 August 2007, 15:30 
 
Buckcherry – Crazy Bitch        25 
Rockworld TV, 4 August 2007, 14:30 
     
Resolved       
 
International Football        26 
Sky Sports HD1, 6 June 2007, 23:00 
 
Fairness & Privacy cases 
 

Please note there are no Fairness & Privacy adjudications in this Bulletin 
 
Other programmes not in breach/outside remit     27
      



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 4 

Standards cases 
 
Note to Broadcasters 
 

‘Babe’ channels 
 
 
In 2006, Ofcom wrote to broadcasters operating channels in the ‘adult’ section of 
Sky’s Electronic Programme Guide (“EPG”) that transmit programmes based on 
viewer interaction with on-screen presenters (known as “babes”). These channels, 
which are broadcast free-to-air without encryption, invite viewers to contact the 
presenters via premium rate telephony services (PRS). The letters were written 
because Ofcom had a number of concerns about the material shown on the 
channels, including: 
 

·  the appropriateness of sexual content broadcast before the 21:00 watershed, 
including the promotion of PRS offering ‘adult’ chat;  

·  the explicitness of sexual content broadcast after the watershed; and 
·  the promotion of PRS within programmes.  

 
As a result of these letters and Ofcom investigations in 2006, significant 
improvements were made to the daytime content on the channels. However, 
concerns have remained about the degree of sexual content broadcast after the 
21:00 watershed as well as continued problems relating to the promotion, within 
programmes, of PRS that appear to contribute neither to the editorial of the 
programme nor meet the definition of programme-related material.  
 
The following Findings result from recent investigations in this area. In addition to the 
cases detailed below, Ofcom has a number of other on-going investigations, some of 
which may result in consideration of further regulatory action. Due to Ofcom’s serious 
concerns about levels of compliance in the ‘adult’ sector, by both ‘babe-style’ 
channels and free-to-air content on encrypted channels, Ofcom is considering 
amendments to the Code so as to require that all material transmitted in the adult 
section of the EPG is protected by a mandatory PIN. Any such proposals would be 
subject to a full public consultation.  
 
Due to the serious nature of the Code and Licence breaches recorded in this Bulletin 
concerning ‘babe-style’ channels, Ofcom considered whether some of these matters 
should be referred to the Content Sanctions Committee for consideration of a 
statutory sanction. However, Ofcom has monitored the output of ‘babe’ channels in 
recent months and noted some significant improvements in compliance after the 
watershed (e.g. there was less or no very crude or explicit language or visual 
content). In view of the remedial action taken by relevant broadcasters to improve 
compliance, we decided against referring these matters to the Committee. 
Nevertheless, any breach of a similar nature by a broadcaster of a ‘babe’ channel in 
future is likely to result in further regulatory action. 
 
All providers of ‘babe-style’ channels should therefore study carefully the Findings 
below.  
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 5 

Use of Premium Rate Services (PRS) in programmes 
 
In some of the Findings related to ‘babe-style’ channels in this Bulletin, the 
broadcasters failed on a number of occasions to justify the promotion of PRS within 
programmes. Where there is sufficient justification to promote a PRS within a 
programme (i.e. it contributes to editorial or meets the definition of programme-
related material), broadcasters should remember that the rules on undue prominence 
will apply to the promotion. Programmes should not primarily be vehicles for 
broadcasters to promote PRS.  
 
Issues surrounding the use of PRS in programmes are explored in Ofcom’s public 
consultation on Participation TV. This consultation closed on 17 October 2007. 
Details can be found at http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/participationtv/. 
 
Quality of recordings 
 
All broadcasters must note Ofcom’s important guidance below, contained in the 
Lucky Star finding, about the quality of recordings that must be made and retained for 
compliance purposes. On request, broadcasters must be able to supply Ofcom with 
recordings as broadcast. The quality of recordings should be equal to that seen by 
the viewer, in terms of both sound and vision. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 6 

In Breach 
 
Get Lucky TV 
Grandiose Limited, 6-7 March 2007, 23:00-01:00 
 
 
Introduction 
 
Get Lucky TV is a free-to-air unencrypted channel shown in the adult section of the 
Sky EPG. It broadcasts programmes based on interactive ‘adult’ chat services: 
viewers are invited to contact on-screen presenters (“babes”) via premium rate 
telephony services (“PRS”). Female presenters dress provocatively in underwear and 
encourage viewers to contact them.  
 
A complaint was received about promotion of two PRS during the programme.  
These were: 
 

·  a private text chat service; and 
·  a service whereby viewers could send in photos to the programme.  

 
The complainant objected that neither of the services promoted appeared to 
contribute to the programme.  
 
When viewing the recording of the programme, Ofcom noted it also promoted two 
other PRS. These were: 
 

·  a service that directly invited viewers to call and speak privately to off-screen 
operators; and  

·  a service offering viewers photos of the presenters.  
 
Ofcom asked the broadcaster for its comments under Section 10 of the Code. This 
section requires broadcasters to ensure that the programming and advertising 
elements of a service are kept separate (Rule 10.2) and prohibits the promotion of 
products and services within programmes (Rule 10.3). It makes clear that premium 
rate services will normally be regarded as products and services. They must not 
therefore appear in programmes unless they: (i) meet the definition of programme-
related material (“PRM”) or (ii) contribute to the editorial content of the programme 
(Rule 10.9).  
 
Response  
 
The broadcaster responded stating that the PRS promoted were an integral part of 
the programme.  
 
In relation to the PRS that allowed viewers to contact off-screen operators, the 
broadcaster considered the promotion of this service within the programme was 
editorially justified because practical space limitations did not allow all the presenters 
to be viewed at the same time.  
 
The broadcaster also believed that the services that allowed viewers to send in and 
receive photos were part of the interactivity of the programme. It stated that viewers 
of television programmes had traditionally enjoyed sending photos of themselves to 
presenters. Similarly, it was not uncommon for viewers to request photos of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 7 

presenters. Advances in technology now allowed viewers to send and receive 
pictures via their mobile phones and the programme utilised modern technology to 
allow real time communication with viewers. The broadcaster said that while most of 
the pictures submitted would not be suitable for broadcast, the presenters would 
discuss the images on air.  
 
The broadcaster therefore maintained that the promotion of the services within the 
programme conformed to the Code rules on the promotion of programme-related 
material (PRM).  
 
Decision  
 
The Code prohibits the promotion of PRS in programmes unless a service 
contributes to the editorial content of the programme or meets the definition of PRM.  
 
There was no evidence in the recordings supplied that the services contributed to the 
editorial content of the programme: no calls or text messages to off-air services were 
discussed within the programme nor were photos of viewers shown or discussed. 
 
In relation to the services meeting the definition of PRM, guidance on PRM 
(published on Ofcom’s website), makes clear that: 
 

“In considering whether or not a product or service is ‘programme-related’ 
under the Broadcasting Code, it is important to bear in mind the principles set 
out in Section Ten … Broadcasters must maintain the independence of 
editorial control over programme content, ensure that programmes are not 
distorted for commercial purposes and ensure that the advertising and 
programme elements of a service are kept separate. It is upon these 
principles that Rule 10.3, which prohibits the promotion of products and 
services within programmes, is based. Broadcasters should bear in mind that 
the promotion of ‘programme-related material’ is permitted purely by way of 
exception to that prohibition and therefore should in no way compromise the 
principle of separation between advertising and programmes.” 

 
“Broadcasters should note that for material to qualify as programme-related 
material, it must not only be directly derived from a specific programme but 
also intended to allow listeners or viewers to benefit fully from, or interact 
with, that programme … similarity, in terms of genre or theme(s), between a 
programme and product/service … is not in itself sufficient to establish that 
the product/service is directly derived from the programme … in order for the 
material to be considered programme-related material and promoted 
accordingly, the broadcaster would need to be able to demonstrate to 
Ofcom’s satisfaction that the material in question was directly derived to a 
significant extent from each of those programmes.  

 
In this case, the broadcaster did not demonstrate that the off-screen text service was 
directly derived from the programme and allowed the viewer to “benefit fully from, or 
interact with”, the programme.  
 
In relation to the service offering viewers the opportunity to talk to an off-screen 
‘babe’, while this service may have been thematically similar to the service that 
offered viewers the opportunity to contact on-screen presenters, this in itself is not 
sufficient to categorise the service as programme-related. The broadcaster did not 
provide sufficient information to establish to Ofcom’s satisfaction that the off-screen 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 8 

service was in fact “directly derived” from the programme as required by the definition 
of PRM.  
 
The promotions for the off-screen text and chat services within the programme were 
therefore unacceptable. 
 
On the matter of the service that offered viewers pictures of the presenters, as stated 
in Ofcom published finding on Bang Babes (published in Broadcast Bulletin 90), 
Ofcom recognises that the promotion of such a service may meet the definition of 
PRM. However, the way in which the service was promoted on Get Lucky was unduly 
prominent. Under Rule 10.6 of the Code, PRM may be promoted in programmes only 
where it is justified to do so editorially. Promotions should in no way compromise the 
principle of separation between advertising and programmes. Guidance on Rule 10.6 
states: 
 

“The focus of a programme must remain its editorial content, as opposed to 
any promotional messages for programme-related material. The programme 
must not be primarily a vehicle for promotion of the product or service. Rule 
10.4 (no undue prominence) also applies.”  

 
The promotion of PRM within programmes should be driven by the needs of the 
audience e.g. it should be sufficient to tell viewers about the availability of material 
but should not be primarily a ‘sell’ for the service. In this case, the service was 
promoted frequently by means of on-screen text throughout the programme. In 
Ofcom’s opinion, the level of promotion went beyond what was reasonably justified to 
inform viewers about the availability of the service and appeared to be commercially 
motivated.  
 
In relation to the services that allowed viewers to submit pictures to the programme, 
the broadcaster did not substantiate its assertion that the service contributed to the 
editorial content of the programme. As far as Ofcom could establish, pictures were 
neither shown nor discussed during the programme.  
 
In conclusion, the broadcaster failed to adequately demonstrate that the following 
services contributed to the editorial of the programme or met the definition of PRM: 
 

·  the off-screen chat service; 
·  the private text service; and  
·  the service that allowed viewers to submit photos to the channel. 

 
Additionally, the promotion of the services that provided viewers with photos of 
presenters was unduly prominent. 

 
Breach of Rules 10.4 and 10.9 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 9 

Lucky Star  
Escape Channel Limited, 17 March 2007, 23:37 & 7 May 2007, 00:20 
 
 
Introduction 
 
Lucky Star is a free-to-air unencrypted channel shown in the adult section of the Sky 
EPG. It broadcasts programmes based on interactive ‘adult’ chat services: viewers 
are invited to contact on-screen presenters (“babes”) via premium rate telephony 
(PRS). The female presenters dress provocatively in underwear and encourage 
viewers to contact them.  
 
17 March, 23:37  
A viewer objected to the promotion of a PRS that invited viewers to contact a ‘babe’ 
called ‘Karina’ at home. The complainant questioned how this service contributed to 
the editorial content of the programme.  
 
7 May, 00:20 
A viewer objected to the promotion of a PRS that invited viewers to send in pictures 
to the programme. The complainant asserted that the pictures were not shown on 
screen and therefore questioned how the service contributed to the programme. 
  
When viewing the recordings supplied by the broadcaster, Ofcom noted the 
promotion of a PRS that invited viewers to participate in a video call with an off-
screen ‘babe’ called ‘Sahara’. Again, these calls were not shown or discussed within 
the programme.  
 
Ofcom also noted the recordings supplied by the broadcaster were of poor quality. 
 
Ofcom asked the broadcaster for its comments on the broadcasts under Section 10 
of the Code. In relation to the quality of the recordings supplied, we asked for the 
broadcaster’s comments under Condition 11 of its Ofcom broadcasting licence, which 
relates to the supply of recordings.  
 
Response  
 
17 March 
The broadcaster stated that ‘Karina’ is a popular and well-known presenter from the 
programme. Because of limited screen space, which generally permits only two to 
three girls to be on screen at any one time, it had been the broadcaster’s practice to 
satisfy excessive viewer demand by having a top presenter from the programme 
working from home. The broadcaster considered this practice offered a clear service 
of benefit to viewers, as the interaction between viewers and ‘Karina’ was an integral 
part of the programme. The broadcaster therefore believed that the material (i.e. the 
promotion of the PRS): 
 

(a) was “directly derived from the specific programme; and 
(b) intended to allow viewers to benefit fully from, or interact with, that 
programme”. 

 
7 May 
The broadcaster stated that the service offering viewers the opportunity to send in 
photos enabled considerable interaction between presenters and viewers, as the 
presenter receive images via a laptop and then discuss them with viewers. However, 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 10 

in the time period specified, the broadcaster advised that no pictures were received 
and this is why none were discussed in the programme. The broadcaster maintained 
that if it had received any images the presenters would have mentioned them.  
 
With regard to the video call facility, the broadcaster believed this service was 
integral to the programme. It said that, given the practicalities of studio space, the 
person responding to the call may not be the actual presenter on screen but was 
someone connected to the programme who responds in real time.  
 
On the issue of the quality of recordings provided, the broadcaster believed that the 
material supplied was of an adequate quality and said it has previously been given 
information by Ofcom that recordings did not need to be of ‘broadcast quality’. 
However, it welcomed direction on the nature of the quality of recordings and said it 
would comply with any guidance Ofcom gave on this point.  
 
Decision  
 
17 March 
The broadcaster did not provide sufficient information to demonstrate that the service 
that connected viewers to an off-screen operator was derived to a significant extent 
from the programme (on this issue, see also the Get Lucky TV finding in this 
Bulletin). As such, the promotion of the service within the programme was in breach 
of the Code.  
 
7 May 
Although the broadcaster asserted that pictures sent to the programme would be 
mentioned, it did not provide any evidence to support this claim. In the absence of 
material that established that pictures sent via the PRS did feature in the programme, 
Ofcom judged that the promotion of the PRS within the programme was in breach of 
the Code. 
 
Similarly, the broadcaster did not show that the video service promoted contributed in 
any way to the programme. The promotion of this service was also in breach of the 
Code. 
 
In relation to the retention and production of recordings, Ofcom’s published guidance 
notes for Television Licensable Content Service licenses state that broadcasters:  
 

“must retain, or arrange for the retention of, recordings of everything included 
in the licensed service for a period of 60 days. If Ofcom requests a copy of 
any recording, the licensee must provide this forthwith. Recordings must be of 
a standard and in a format which allows Ofcom to view the material as 
broadcast…”  

 
This means that the quality of the recordings should be equal to that seen by the 
viewer, in terms of both sound and vision. The recordings provided by Lucky Star, 
through their provider EBS, were not adequate for Ofcom’s investigation. The 
condition in licences obliging broadcasters to provide material as broadcast is a 
crucial one, since Ofcom relies on it for evidence when investigating potential 
breaches of the Code. The broadcaster’s failure to supply a recording of adequate 
quality was a breach of its licence conditions.  
 
Breaches of Rules 10.2, 10.3 and 10.9 
Breach of Licence Condition 11  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 11 

Star Bazaar 
7/8 May 2007, 00:00-01:00  
 
 
Introduction 
 
Star Bazaar is a free-to-air unencrypted channel shown in the adult section of the 
Sky EPG. It broadcasts interactive ‘adult’ programming which includes ‘adult’ chat 
services: viewers are invited to contact on-screen presenters (“babes”) via premium 
rate telephony (PRS). The female presenters dress provocatively in underwear and 
encourage viewers to contact them.  
 
A complainant objected that the channel promoted services during the programme 
that invited viewers to text the presenters and send in photos. The complainant 
questioned how these services contributed to the editorial content of the programme. 
 
Ofcom viewed the recording of the output supplied by the broadcaster and was 
concerned that: 

 
·  the programme contained explicit sexual content: the presenters appeared to 

be masturbating and used extremely sexual language e.g. “spreading them 
legs wanting a nice juicy cock right inside her pussy giving it to her good hard 
and proper”, “want to play with their juicy juicy pussy”, “imagine creaming your 
load all over our gorgeous delicious sexy [inaudible] nipples … let Lily lick up 
all your cream” ; and  

 
·  the quality of the recording was poor: the picture regularly froze and the 

screen went blank; the audio was also distorted.  

In relation to the promotion of PRS, we sought the broadcaster’s comments under 
Section 10 of the Code.  

On the sexual content transmitted, we asked for the broadcaster’s comments under 
the following Code rules: 

·  Rule 1.24 - ‘adult-sex’ material may be broadcast only on premium 
subscription services and pay-per view/night services that have mandatory 
protection systems in place between 22:00 and 05:30. 

·  Rule 2.1 - generally accepted standards. 
·  Rule 2.3 - material that may cause offence must be justified by context. 

We also sought the broadcaster’s comments on the quality of the recording supplied 
under Condition 11 of its Ofcom broadcasting licence.  

Response 
 
Promotion of PRS 
The broadcaster said that the PRS promoted are a fundamental part of its service 
and allowed viewers to interact with the programme. The broadcaster said that, 
unlike other channels in the sector, it meticulously ensured that its programmes have 
a presenter on the microphone speaking to viewers at all times to ensure that both 
viewers and callers are entertained. Viewers therefore have a choice to just watch 
the programme and not participate or they can interact with it.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 12 

 
The broadcaster said that, where appropriate, pictures submitted by viewers are 
shown on screen. The presenter also reads out and comments on all text messages 
on air. During the time period specified by the complainant the programme did not 
feature any messages, possibly because no messages were received or they were 
inappropriate for inclusion in the programme. 
 
In relation to the promotion of the PRS on screen, the broadcaster referred to a 
meeting it had with Ofcom representatives where plans to use interactive services on 
the channel, including those that allowed viewers to send in video or photo 
messages, were discussed. The broadcaster said that at this meeting the issue of 
having contact numbers displayed on screen at all times was discussed and it was 
advised that numbers should be promoted responsibly and not for any other purpose 
than interaction with the programme. The broadcaster said that it had therefore kept 
all promotions to a bare minimum. However, the broadcaster advised that due to the 
nature of its viewers, who tuned in and stayed with the show for only a few minutes at 
a time, it was impractical to take the contact number off screen for periods of time. 
 
Sexual content 
To protect viewers under the age of 18, the broadcaster believed it had acted 
responsibly by broadcasting pre-transmission announcements that the programme 
was suitable for adults only and that viewers under the age of 18 should switch off. 
This message was repeated throughout the broadcast and is a regular feature of all 
broadcasts. The broadcaster said that although the established watershed is 21:00, it 
would not broadcast anything remotely adult in nature until 22:30. After 22:30 the 
transition to material of a more adult nature would be gradual. While accepting that 
the content that was subject to Ofcom’s investigation was problematic, the 
broadcaster said it was transmitted after midnight and the channel itself was situated 
within the adult section of the EPG. 
 
The channel emphasised that it took compliance with the Code extremely seriously 
and had make significant changes to the format of its programme. Its current output 
did not show masturbation at all, and the broadcaster had issued a directive to all 
presenters not to use crass language.  
 

Quality of recordings 
The broadcaster advised that its recordings were supplied by a third party contractor. 
Upon investigation, the broadcaster discovered that its supplier had encountered 
similar problems when supplying material for other Ofcom licensees. The 
broadcaster apologised for the quality issues experienced, and said it would in future 
record all material in house to prevent these problems recurring. 
 
Decision 
 
Promotion of PRS 
Although the broadcaster claimed that the PRS services contributed to the 
programme, it did not provide any substantiation to support its assertion. There are 
limited circumstances in which PRS can be promoted within programmes. One of 
these, as the broadcaster recognises, is when a PRS contributes to the editorial 
content of the programme. There was no evidence during the programme viewed 
that the services promoted did provide editorial content for the programme. In the 
absence of such substantiation, Ofcom judged that the promotion of the PRS within 
the programme was in breach of the Code.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 13 

 
Sexual content 
Rule 1.24 of the Code restricts the broadcast of ‘adult-sex’ material to premium 
subscription services and pay-per view/night services between 22:00 and 05:30 – 
provided there is a mandatory PIN protection system, or equivalent protections, to 
restrict access to those authorised to view. A letter sent by Ofcom in September 2006 
to broadcasters in the sector made clear that “Under the Code it is prohibited to 
broadcast content where the visuals or the audio or the overall tone is tantamount to 
adult sex material and we will intervene if we see such programming. This includes 
explicit sexual language”. (The bold lettering was in the original letter). 
 
When judging what constitutes ‘adult-sex’ material, Ofcom guidance for broadcasters 
takes account of definitions used by the British Board of Film Classification (BBFC) 
for ‘sex works at 18’. These are defined as “works… whose primary purpose is 
sexual arousal or stimulation”. 
 
We consider that the actions of the presenters (e.g. masturbation) and the explicit 
sexual language used demonstrated quite clearly that one of the main aims of the 
programme was to arouse viewers sexually: there was no other significant editorial 
context for the explicit images and language. Such explicit material is suitable for 
broadcast only on subscription/pay per view channels that have appropriate 
protection mechanisms in place. The broadcast of the programme was contrary to 
viewer expectations for a free-to-air unencrypted channel (albeit one situated in the 
adult section of the EPG and broadcasting after the 21:00 watershed). The broadcast 
was inconsistent with the application of generally accepted standards to ensure 
protection for viewers from harmful and/or offence material. 
 
Quality of recordings 
The failure to supply recordings of an adequate quality was a breach of the 
broadcaster’s licence. We welcome the steps introduced by the broadcaster to 
ensure adequate recordings are provided in future. 
 
Breach of Rules 1.24, 2.1, 2.3 and 10.9 of the Code  
Breach of Licence Condition 11  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 14 

LivexxxBabes 
17 April 2007, 21:00-01:00 & 18 April 2007, 21:00–01:00  
 
 
Introduction 
 
LivexxxBabes is a free-to-air unencrypted channel shown in the adult section of the 
Sky EPG. It broadcasts programmes based on interactive ‘adult’ chat services: 
viewers are invited to contact on-screen presenters (referred to on air as “babes”) via 
premium rate telephony services (“PRS”). The female presenters dress provocatively 
in underwear and encourage viewers to contact them.  
 
We received a complaint that content shown on LivexxxBabes at approximately 
21:50 on 17 April 2007 included a female presenter rubbing her groin into a man’s 
face. We noted that the recording provided by the broadcaster in respect of that date 
featured two female presenters only.  
 
However, we were concerned to note that the output included clearly sexual content 
immediately after the 21:00 watershed. This included the following language: “She’s 
looking for some mutual tommy tanking” (rhyming slang meaning masturbation) and 
“She wants to make you come with her right now”. At 21:03 one of the two female 
presenters mimed the act of fellatio and a few minutes later one of the presenters 
touched the other quickly between the legs.   
 
We also had concerns about sexual content broadcast just after 22:00, including 
strong sexual language, e.g. “Now is the moment to pick up your phone and call us if 
you want to be between my legs right now…Explode your load all over one of us 
horny babes right now.” 
 
Ofcom also viewed content broadcast on 18 April 2007, and noted that it contained 
explicit sexual content. This included strong sexual language immediately after the 
watershed, e.g. “Wouldn’t you like to stick your hard cock in that? She’s all bent over 
for you” and “I quite like having my a-hole filled”. The programme also included 
extended shots of each presenter lying on her back with her legs wide open to the 
camera masturbating vigorously and a sequence of over 20 minutes long in which 
one presenter appeared to be masturbating the other vigorously with a dildo.  
 
We requested the broadcaster’s comments regarding the output on both dates with 
regard to the following Code rules: 
 

·  Rule 1.3 - protection of under 18’s by appropriate scheduling  
·  Rule 1.24 - ‘adult-sex’ material may be broadcast only on premium 

subscription services and pay-per view/night services that have mandatory 
protection systems in place between 22:00 and 05:30 

·  Rule 2.1 - generally accepted standards 
·  Rule 2.3 - material that may cause offence must be justified by context 

 
Response 
 
The broadcaster said that it did not air live material on the channel prior to the 21:00 
watershed, and that the channel was situated in the adult section of the Sky EPG. It 
also considered that the time of broadcast was in line with parental expectations for 
post-watershed viewing and that content was graduated and did not suddenly 
become stronger. It therefore argued that it complied with Rule 1.3.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 15 

 
The broadcaster argued that simulated sexual activity did not comprise ‘adult-sex 
material’, and that the content was not in breach of Rule 1.24. 
 
In respect of Rules 2.1 and 2.3, the broadcaster said that: the likely expectation of 
any potential audience accessing this channel was adult content; the channel was 
only aired on the adult section of the Sky EPG which was targeted at viewers aged 
18 and over; the title LivexxxBabes made the likely content clear; only adults could 
subscribe to Sky and parents could prohibit access to the entire adult section of the 
Sky EPG if they so chose; and that standards are becoming much more liberal and 
accepting of more explicit content in today’s society. 
 
17 April 2007 
The broadcaster pointed out that at no time did the incident described by the 
complainant involving a male presenter occur. It said that the channel’s output 
started at 21:00 and that caution over nudity was exercised for the first hour after the 
watershed, with the presenters only removing their tops at 22:00. 
 
18 April 2007 
The broadcaster said that, in the first part of the programme, the presenters engaged 
in activity of a “fairly tame though erotic nature”. It acknowledged that, later in the 
programme, there were scenes of simulated masturbation; however, it argued that it 
would have been apparent to a viewer that this activity was not real.  
 
Decision 
 
Ofcom noted that the content on 17 and 18 April was broadcast after the 21:00 
watershed on a channel situated in the ‘adult’ section of the EPG but considered that 
this positioning and scheduling was not sufficient to provide adequate protection to 
prevent viewers under the age of 18 from accessing the content. Guidance on the 
Code published by Ofcom explains that “although the watershed is a useful tool for 
regulating viewing amongst older children, it is one of many factors taken into 
account when regulating their viewing”. Ofcom was particularly concerned by the 
sexual language and behaviour used shortly after the 21:00 watershed. In view of the 
above matters, the programme was in breach of Rule 1.3. 
 
The content on 17 and 18 April exceeded generally accepted standards and there 
was insufficient context to justify the potential offence. It was therefore in breach of 
Rules 2.1 and 2.3. 
 
Moreover, Ofcom considered that one of the primary purposes of the sexual content 
broadcast on 18 April 2007 after 22:00, which included highly explicit sexual 
language and prolonged scenes of vigorous masturbation with a dildo, was sexual 
arousal or stimulation. This content therefore in Ofcom’s opinion comprised ‘adult-
sex’ material and its broadcast on an unencrypted channel was in breach of Rule 
1.24. 
 
For clarity, Ofcom considers that depictions of masturbation, simulated or otherwise, 
are not appropriate for unencrypted broadcast unless there is strong editorial 
justification. In this case, there was not sufficient justification. 
  
Breach of Rules 1.3, 1.24, 2.1 and 2.3 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 16 

Show Off UK 
Turn On TV, 2 July 2007 
 
 
Introduction 
 
Show Off UK is broadcast pre-watershed on Turn On TV, on varying days during the 
week. On-screen presenters invite viewers to chat to them via a premium rate 
telephone number, and to send in pictures and messages, some of which are then 
displayed on screen.  
 
In addition, the programme has a website, www.showoffuk.com, which is promoted 
during the programme. The website contains user-generated content, that is, videos 
posted by members of the public, which may be viewed by anyone visiting the 
website.  
 
Ofcom was alerted to video content available on the website, which was entitled 
‘Anya Filthy Slut’ (“the video clip”). This featured very explicit pornography. Whilst the 
video clip was not broadcast on air, Ofcom was concerned that it appeared in a 
website that was promoted in pre-watershed programming. Ofcom therefore 
requested the broadcaster’s comments with reference to the following rules of the 
Code: 
 

·  Rule 1.2, which requires broadcasters to “take all reasonable to protect 
people under eighteen”; 

·  Rule 1.3, which provides that “children must also be protected by appropriate 
scheduling from material that is unsuitable for them”; 

·  Rule 2.1, which requires that “generally accepted standards must be applied 
to the contents of television and radio services so as to provide adequate 
protection for members of the public from the inclusion in such services of 
harmful and/or offensive material”; and  

·  Rule 2.3, which requires that “in applying generally accepted standards 
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified 
by the context”. 

 
Response 
 
The broadcaster said that the programme did not promote or encourage adult 
content. It advised that it reviewed all user generated content to ensure not only that 
it was not harmful or offensive but also to address other matters such as the 
participant’s consent and protection of minors.  
 
In this particular case, the broadcaster said that the video clip was originally 
uploaded to the website over the weekend of 30 June - 1 July 2007. The programme 
was not broadcast over that weekend period. The member of staff responsible for 
checking the website identified the video clip on the morning of 2 July 2007 and 
removed it prior to the programme going on air at 10:00. 
 
The broadcaster explained that the majority of content sent to the programme was 
sent via the Multimedia Message Service (“MMS”) number promoted on screen; 
relatively little material posted on the website was subsequently broadcast on air. It 
said that the website was promoted visually within the programme primarily to allow 
contributors of content to view terms and conditions and as a free route to upload 
video content. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 17 

 
The broadcaster said that all content received via MMS or Short Message Service 
(“SMS”) was “moderated prior to broadcast and/or broadcast on the website”. All new 
web content was reviewed daily “first thing each morning” on weekdays and on every 
day that the programme was aired on TV. All users needed to register before they 
could post content to the website. Unfortunately, the current version of the website 
did not allow the broadcaster to preview content before it was posted; this would be 
addressed when the website was updated. The broadcaster said that it encouraged a 
user policing policy whereby users could report “inappropriate content” posted on the 
website. It advised that, since the programme had first started, it had received no 
complaints from viewers and no requests from website users to remove content.  
 
The broadcaster also said that it had not broadcast Show Off UK since 2 August 
2007 as it was in the process of changing the programme format and the website.  
 
Decision 
 
Show Off UK promotes the website www.showoffuk.com on the basis that it is 
programme-related material (‘PRM’); Ofcom’s concern in this case was whether the 
website was suitable for promotion in daytime programming, taking into account 
Rules 1.2, 1.3, 2.1 and 2.3 of the Code. 
 
Whilst the content of PRM is not itself broadcast content and therefore not subject to 
the requirements of the Code, any on-air reference to PRM is clearly broadcast 
content. Such reference must therefore comply with the Code. Ofcom has made 
clear in its guidance on Section Ten of the Code that, in promoting a product or 
service as PRM, broadcasters must have regard to the rules in Section One 
(Protecting the Under-Eighteens), and Section Two (Harm and Offence).  
 
Moreover, the ©Legislative Background© section of the Code1 states: 
  
"Although a link included in the service may lead to features outside of that service 
which are not regulated by Ofcom, the provision of access to those features by, for 
instance, the inclusion of a link, is within the control of the broadcaster and so within 
Ofcom’s remit. Ofcom may therefore require such a link or facility to be removed 
where Ofcom has concerns, in the light of its statutory duties and, in particular, the 
standards objectives set out in section 319 of the [Communications] Act, about the 
material to which it leads." 
  
In this particular case, the video clip was extremely explicit (equivalent to BBFC R18-
rated content) and could have been viewed by under eighteens who had visited the 
website after seeing it promoted during daytime television. This was of the utmost 
concern to Ofcom.  
 
Ofcom considered that, before deciding to promote the website within the Show Off 
UK programme, the broadcaster should have ensured that it had rigorous compliance 
processes in place to avoid the posting of pornographic material. As this case clearly 
illustrated, reviewing website content once a day on weekdays was not adequate to 
protect under eighteens and indeed other viewers of the programme who might visit 
the website, having seen it promoted within the programme.  
 

                                            
1 May 2005 edition, page 5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 18 

Ofcom therefore decided that, in including references within a programme to a 
website that featured pornographic material, the broadcaster was in breach of the 
Code. 
 
Ofcom has previously found the broadcaster in breach of the Code for broadcasting 
inappropriately sexual content before the watershed2. On that previous occasion, the 
broadcaster was put on notice that should there be any future breaches of the Code 
of a similar nature, Ofcom would not hesitate to consider the imposition of statutory 
sanctions.  
 
Ofcom decided that this breach of the Code in relation to Show Off UK was serious. 
Ofcom discussed whether formal steps should be commenced to refer this  matter to 
the Content Sanctions Committee for consideration of a statutory sanction. However, 
Ofcom took into account the broadcaster’s assurances that: 
 

·  the video clip was not broadcast; 
·  in the short period during which the video clip was available on the website, 

the programme Show Off UK was not on air;  
·  the broadcaster’s general practice was to review new website material on a 

daily basis and in this particular case it had removed the material as soon as 
it had seen it; and 

·  it would be adding more publishing controls to the website and content would 
be moderated before it was posted. 

  
As a result we decided not to commence sanctions proceedings on this occasion. 
However, the broadcaster should be in no doubt whatsoever of the gravity of the 
current breaches.  
 
Ofcom remains extremely concerned about the suitability of the website for 
promotion on air.   
 
Ofcom does not regulate the content of websites such as www.showoffuk.com. 
However, as clearly stated in the Code, it does regulate on-air references to such 
content and is therefore able to require a broadcaster to remove such a reference 
where “it has concerns, in the light of its statutory duties and, in particular, the 
standards objectives set out in section 319 of the [Communications] Act, about the 
material to which it leads.” 
 
In this case, Ofcom considers that until such time as the broadcaster can 
demonstrate to us that it has sufficiently rigorous compliance procedures in place, the 
programme and channel must not refer to the website.  
  
Breach of Rules 1.2, 1.3, 2.1 and 2.3 
 

                                            
2 See Broadcast Bulletin 85: http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb85/issue85.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 19 

Glastonbury  
BBC2, 24 June 2007, 01:00 
 
 
Introduction 
 
The Glastonbury festival is an annual rock music event which was covered live and in 
recorded highlights by the BBC this year. Ofcom received two complaints from 
viewers regarding the use of the phrase “paki shop” by the performer Iggy Pop during 
a live interview with BBC presenter Jo Whiley during the early hours of 24 June 2007. 
Ofcom asked the BBC to comment with regard to Rule 2.3 of the Code which states 
that: “in applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context.” 
 
Response 
 
The BBC acknowledged that the use of the term “paki shop” was offensive and 
regretted that this compliance lapse had occurred. However, it said that there were a 
number of mitigating factors it believed Ofcom should consider.  
 
It said that Iggy Pop is one of the wildest men in rock music and, as such, he has a 
built-in content advisory warning. On this occasion he was discussing a notorious 
appearance on British television some years ago when he wore a pair of transparent 
trousers. In explaining how he acquired them he said: 
 
“The beauty of being me is that you can wear expensive clobber and you can walk 
down Camden High Street at a paki shop and oi - those transparent trousers look 
pretty fucking good – I bet they’d look good on my gigantic, you know, yeah right”. 
 
The BBC continued that the comment itself came just after 01:00, four hours after the 
watershed when talk on television is generally looser and said that Iggy Pop, an 
American, is probably unaware that a term commonly used thirty years ago has now 
passed out of “polite usage”.  
 
However, the BBC said that the programme’s producers discussed Iggy Pop’s 
appearance when the programme came off-air and concluded that the presenter 
should have been told to apologise at the time. It therefore issued an apology later 
that day on the BBC News website in the light of complaints also made directly to the 
BBC. 
 
Decision 
 
Ofcom research Offensive Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A 
Contextual Investigation published in September 2005 states that the term “paki” is 
“racial abuse which is generally considered very offensive”.  
 
Ofcom does not assess whether behaviour or language is racist; this is a matter for 
the relevant authorities, such as the police. However, Ofcom does require that 
generally accepted standards are applied in television programmes and particularly, 
as in this case, when comments that are considered offensive are made live on-air 
and remain unchallenged. 
 
In considering this matter, Ofcom took into account that the programme was 
transmitted live from the festival, where occasionally extreme views and behaviour 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 20 

might be expected to be found. In this particular instance, however, the question of 
the degree of offence caused was a very important consideration. Ofcom noted that 
although the term “paki shop” in this instance was not intended to be pejorative, its 
use was offensive; and the broadcaster failed in its responsibility to ensure that the 
offence caused was justified by the context, for example by lessening it through 
issuing an on-air apology as soon as possible after the incident occurred.  
 
Breach of Rule 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 21 

Wire in the Blood 
ITV1, 18 July 2007, 21:00  
 
 
Introduction 
 
This is the fifth series of the crime drama based on the books of Val McDermid. In 
this episode, the clinical psychologist Dr Tony Hall helps the police trace a serial killer 
who appears to subject the victims to witchcraft and pagan rituals. 
 
Three viewers complained about the violent and menacing scenes at the start of this 
episode before the title credits. They were concerned that these scenes were too 
close to the 21:00 watershed.  
 
Ofcom asked ITV for comments in relation to Rules 1.3 (appropriate scheduling) and 
1.6 (the transition to more adult material must not be unduly abrupt at the 
watershed). 
 
Response 
 
ITV believed that by this fifth series Wire in Blood was a well-established post-
watershed psychological drama. Regular viewers would have a clear expectation of 
the content.  
 
The broadcaster explained that the opening scenes had been carefully considered to 
avoid an “unduly abrupt” transition immediately after the watershed. The scene  
established the hate-filled and sadistic nature of the killer with short shots and the 
brief appearance of a machete. However, it was dark and menacing rather than a 
graphic portrayal of violence. 
 
ITV felt reasonable steps had been taken to prepare less robust or less familiar 
viewers with the content of the programme. A viewer information announcement was 
provided at the beginning of the episode stating that it contained “scenes of a 
menacing and violent nature from the outset”. In the broadcaster’s view, the pre-
publicity and pre-transmission announcement allowed viewers to make an informed 
decision of whether to view this programme. 
 
The broadcaster accepted that this series might not be to every viewer’s taste, but it 
did have a wide appeal with a strong audience of around 5 million. ITV acknowledged 
that this opening scene was close to the boundary of acceptability. However, it 
believed that most viewers would have found it acceptable at this time of the evening, 
given the nature of the series. 
 
Decision 
 
Rule 1.3 requires that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them. 
  
Rule 1.6 states that “The transition to more adult material must not be unduly abrupt 
at the watershed…For television, the strongest material should appear later in the 
schedule.” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 22 

Ofcom acknowledges the steps taken to alert viewers to the content of this episode 
and that regular viewers would be aware that the series does dwell on the darker 
side of crime.  
 
However, we were concerned that a threatening and violent scene was shown 
immediately after the watershed before the title credits. It opened with a brief 
witchcraft or voodoo ceremony and, then, almost immediately cut to a very distressed 
man tied to a chair in an abandoned warehouse. Another man entered, proceeded to 
dress in chain mail and, then, took a machete out of a case. The captive was in such 
fear for his life that he was shown to urinate in his trousers. After taunting him, the 
attacker wielded the machete, swinging it at the man’s head. However, the 
decapitation was not seen - only the man’s screams were heard as the machete 
swung towards him. The title credits immediately followed. 
 
The Bill preceded this programme, which appeals to a wide-ranging audience 
including children. It is likely that some of these children were still watching at around 
21:00. For this reason, Rule 1.6 requires that the transition at the watershed does not 
immediately contain strong, adult material. Although the information announcement 
would have given viewers some indication of the content, we felt that the length of 
the opening sequence and its undisputed menacing and violent tone went beyond 
what was acceptable at 21:00 on a channel that provides a general range of 
programming. 
 
Given the preceding programme and the likelihood that children could still be 
watching (with some already on school holidays), this episode was in breach of the 
Code. 
 
Breach of Rules 1.3 and 1.6 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 23 

GEO News 
GEO News, 27 July 2007, 12:00  
 
 
Introduction 
 
GEO News broadcasts news from the Asian sub-continent which is of particular 
relevance to an Asian audience. A viewer complained about some of the footage 
shown on this edition. The material included images of the aftermath of a bomb blast 
in Pakistan. 
 
Ofcom did not ask for comment on the majority of the images. It believed these were 
justified by reference to the context in which they were shown. However the content 
broadcast included the repeated use of footage of a crowd surrounding a vehicle in 
which a man had been killed. There were extreme close up shots of the dead man’s 
face revealing in detail the facial injuries sustained. Ofcom asked for a statement 
from the broadcaster with regard to Rule 1.11 of the Code (violence before the 
watershed) and Rule 2.3 (offensive material to be justified by the context).  
  
Response  
 
The channel offered no justification for showing the image. It apologised for 
broadcasting the material and said it regretted that the scenes were aired. It said that 
the footage was sent live from the scene and the broadcast was as a result of an 
error of judgment from the local crew in Pakistan. It explained that the error occurred 
because of a lack of footage being available from the scene. 
 
As a result of the error new procedures have been put in place by the broadcaster, 
including a review of the channel’s Standard Operating Procedure and additional 
training being given in Ofcom regulations for staff based in foreign regions.  

Decision 

Rule 2.3 states that “[I]n applying generally accepted standards broadcasters must 
ensure that material which may cause offence is justified by the context”. The footage 
complained of was particularly disturbing and graphic. It was so strong in nature that, 
even in the context of a news channel, with a largely adult audience with certain 
audience expectations, Ofcom concluded that its use could not be justified. The 
potential to cause offence was compounded by the fact that it was broadcast on a 
number of occasions. Further, the fact that the broadcaster repeated the image no 
fewer than sixteen times before the watershed within a short news report meant that 
the violent nature of the image was not appropriately limited as required by Rule 
1.11.   

Ofcom was particularly concerned at the broadcaster’s admission that the repeated 
use of this image was due to a lack of available footage. On 8 May 2007 in Bulletin 
84, in its finding on the broadcast of footage of the execution of Saddam Hussein, 
Ofcom highlighted that broadcasters need to consider very carefully the use of strong 
material as general ‘background’ imagery in news reports. Such consideration was 
not evident here. 

Breach of Rules 1.11 and 2.3  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 24 

Who Killed Atlanta’s Children? 
Movies4Men2, 22 August 2007, 15:30  
 
 
Introduction 
 
In this film, two reporters re-investigate the Atlanta child murders that occurred in the 
1980s.  
 
A viewer complained about the use of the word “fuck” on a number of occasions in 
this film shown during the afternoon. 
 
Ofcom asked the broadcaster for a response with reference to Rule 1.14 (the most 
offensive language must not be broadcast before the watershed) of the Code. 
 
Response 
 
The broadcaster, Dolphin Television, explained that this version of the film was 
shown in error. The film was given a ‘15’ certificate by the BBFC (British Board of 
Film Certification), but it was edited to make it suitable for pre-watershed 
transmission. Unfortunately the 15-rated version was mislabelled and shown by 
mistake at 15:30. 
 
Dolphin Television apologised for this mistake. Since this incident, it has reviewed all 
its procedures and would be putting new measures in place to prevent any 
recurrence. 
 
Decision 
 
Rule 1.14 states that “the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed…” By broadcasting the word “fuck” during the afternoon, Dolphin 
Television was in breach of the Code. 
 
We welcome the apology given by Dolphin Television and the review of its 
procedures. However, further to Ofcom’s Note to Broadcasters about offensive 
language before the watershed (see Broadcast Bulletin 89), Ofcom reminds 
broadcasters of the importance of ensuring compliance in this area. 
 
Breach of Rule 1.14 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 25 

Buckcherry – Crazy Bitch 
Rockworld TV, 4 August 2007, 14:30 
 
 
Introduction 
 
Rockworld TV is a 24 hour rock music service. 
 
A viewer, who was watching with his 12 year old son, complained about the frequent 
use of the words “fuck” and “fucking” during a performance of ‘Crazy Bitch’, by rock 
band Buckcherry.  
 
Ofcom asked the broadcaster to comment on the broadcast in relation to Rule 1.14 of 
the Code, which states that: “the most offensive language must not be broadcast 
before the watershed or when children are particularly likely to be listening”.  
 
Response 
 
The broadcaster apologised for the scheduling of this item and the failure of its 
compliance staff in not preventing the programme from appearing in the daytime 
schedule. It also informed us of changes to its procedures that had immediately been 
instigated to prevent such a recurrence. 
 
Decision 
 
Ofcom was concerned to note that there were repeated instances of offensive 
language during one of the tracks featuring this particular rock band, which were  
unsuitable for transmission at 14:30.  
 
We welcome the apology given by Rockworld TV and the measures they have 
initiated to ensure effective compliance in future. However, further to Ofcom’s recent 
reminder to broadcasters about offensive language before the watershed (see 
Broadcast Bulletin 89), Ofcom reminds broadcasters of the importance of ensuring 
compliance in this area. 

Breach of Rule 1.14 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 26 

Resolved 
 
International Football 
Sky Sports HD1, 6 June 2007, 23:00 
 
 
Introduction 
 
Ofcom received four complaints about offensive language used by Sky presenters 
following live coverage of the Estonia v England and Faroe Islands v Scotland 
European Championship qualifying matches. Two of the complainants also 
considered the comments to be dismissive towards Scottish football and offensive as 
a result.  
 
Ofcom asked Sky to respond to the complaints with regard to Rule 2.3 (generally 
accepted standards).  
 
Response 
 
Sky confirmed that the incidents took place after 23:00, following the scheduled end 
of the international football programme. On Sky Sports HD1 at this time, the next 
scheduled programme was Transworld Sport. However at this point a mistake was 
made by Sky and viewers were switched to the Sky Sports studio which was being 
used to prepare additional content for later programmes.  
 
The two presenters (Richard Keys and Jamie Redknapp) were rehearsing links and 
other items live, without knowing that they were on air. This content included 
potentially offensive language in conversations between the presenters and 
production staff which Sky did not intend to be broadcast. Sky pointed out that this 
content was transmitted late in the evening after the watershed and therefore would 
not have been offensive to the vast majority of viewers. It was not shown at any other 
time.  
 
Sky denied that comments made by Richard Keys’ were offensive to Scottish 
football. Instead these referred to the home team’s decision to play the Faroe Islands 
v Scotland match on a notoriously poor pitch and reflected questions discussed 
during the broadcast programme surrounding the value of European Championship 
qualifying matches involving part-time teams. In response to the error and 
subsequent complaints, Sky took internal disciplinary action and reminded production 
staff of the need to be mindful of what is said or done in the studio, even when off air. 
In addition, the broadcaster regretted the incident and apologised for any inadvertent 
offence caused.  
 
Decision 
 
Ofcom welcomes the apology offered and notes Sky’s internal measures taken in 
response to this incident. In view of these actions, Ofcom considers this matter 
resolved.   
 
Resolved 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 27 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
1 to 15 October 2007 
 

Programme Trans 
Date 

Channel Category No of 
Complaints 

20 Things We Love to 
Hate: Builders 

12/09/2007 Five Life Generally Accepted 
Standards 

1 

Adil Ray 10/09/2007 BBC Asian 
Network 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Alex Dyke 07/09/2007 Isle of Wight 
Radio 

Offensive Language 1 

American Dummies 30/09/2007 FTN Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 20/09/2007 BBC1 Other 1 
BBC Radio 4 20/09/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Bam Bam 06/09/2007 Capital 
95.8FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Beverly Hills Cop 16/09/2007 ITV1 Scheduling 1 
Big Brother 8 24/08/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Brainteaser  - Five Competitions 2 
Capital Radio 16/09/2007 Capital Radio Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 22/08/2007 Channel 4 Other 1 
Channel 4 News 24/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Chris Moyles Show 31/08/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Chris Moyles Show 25/09/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Come Dine With Me 12/09/2007 Channel 4 Offensive Language 4 
Coming Down the 
Mountain 

02/09/2007 BBC1 Substance Abuse 2 

Commando: On the Front 
Line 

20/09/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 

Coronation Street 26/02/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Crip on a Trip 03/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

DM Digital 17/08/2007 DM Digital Exorcism/Occult/Paranormal 1 
Dance X 25/08/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Dumped 04/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Eastenders 11/10/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 17/09/2007 BBC1 Violence 3 
Eastenders 20/09/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 20/09/2007 BBC1 U18©s in Programmes 1 
Eastenders 27/08/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Eastenders 10/09/2007 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
Ed Doolan 03/09/2007 BBC WM Generally Accepted 

Standards 
1 

Emmerdale 21/09/2007 ITV1 Violence 4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 28 

 
Emmerdale 21/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Emmerdale 19/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Evacuation 06/09/2007 BBC1 Animal Welfare 2 
F1: Italian Grand Prix 09/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Fifth Gear 10/09/2007 Five Religious Offence 1 
Fifth Gear 17/09/2007 Five Competitions 1 
Five News Update 24/09/2007 Five Due Impartiality/Bias 1 
Freshly Squeezed 04/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
2 

Friday Night With 
Jonathan Ross 

14/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

GMTV 12/09/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
GMTV 24/09/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
GMTV 17/09/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
George Bowie at 
Breakfast 

28/08/2007 Clyde 1 Inaccuracy/Misleading 1 

Girlfriends (trailer) 21/09/2007 Trouble TV Offensive Language 1 
Girls Uncut 04/08/2007 Red Dragon 

Radio 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Great Big Quiz "Sweet 
and Sassy" 

20/04/2007 OnTV Competitions 1 

Grownups 07/09/2007 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hell©s Kitchen 06/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hollyoaks 11/09/2007 E4 Violence 1 
House of Horrors 18/09/2007 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

ITV News 12/09/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 11/09/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
ITV News 13/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Ian Collins 16/08/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

James Whale 09/09/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 12/09/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 05/09/2007 Talksport Dangerous Behaviour 1 
Kickback 28/08/2007 Talk 107 Generally Accepted 

Standards 
1 

Live at Five 24/09/2007 Sky News Undue Prominence 1 
Look North 24/09/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Loose Women 21/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Make Mine a Double 
(trailer) 

- Paramount 
Comedy 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Neil or No Neal 
Gameshow 

20/09/2007 Galaxy 102 Offensive Language 1 

News 15/09/2007 Al Jazeera 
Eng 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Nick Ferrari 10/09/2007 LBC 97.3FM Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 29 

 
Not Going Out 14/09/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

PM 07/09/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Peugeot sponsorship of 
the Rugby World Cup 

- ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Peugeot sponsorship of 
Five movies 

- Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Police, Camera, Action 06/10/2007 ITV4 Dangerous Behaviour 1 
Radio Ramadan 11/10/2007 Ramadan 

87.7FM 
Religious Offence 1 

Ramadan: She’s A 12/09/2007 BBC1 Religious Issues 1 
Thoroughly Modern 
Muslim 

       

Richard & Judy 02/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Richard & Judy 10/08/2007 Channel 4 Competitions 1 
Rosemary and Thyme 25/07/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Rosemary and Thyme 01/08/2007 ITV1 Offensive Language 2 
Rugby World Cup 2007 14/09/2007 ITV1 Advertising 1 
Russell Brand 25/06/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Scott Mills 25/09/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Selling Houses 14/09/2007 More4 Offensive Language 1 
Shock Docs: Stabbed to 
Death 

02/10/2007 Five Violence 1 

Silent Witness 11/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Silent Witness 03/09/2007 BBC1 Religious Offence 2 
Silent Witness 18/09/2007 BBC1 Violence 2 
Silent Witness 17/09/2007 BBC1 Violence 1 
Sky News 22/09/2007 Sky News Sex/Nudity 1 
Star Trek: Deep Space 
Nine (trailer) 

07/10/2007 Virgin 1 Inaccuracy/Misleading 2 

Sunrise With Eamonn 
Holmes 

13/08/2007 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 

Supernanny 12/09/2007 Channel 4 U18s in Programmes 1 
T4 16/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

11/09/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

05/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

20/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Aztec Massacre: 
Revealed 

11/09/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 

The IT Crowd 07/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Protestant Revolution 12/09/2007 BBC4 Animal Welfare 1 
The Restaurant 20/09/2007 BBC2 Offensive Language 1 
The Restaurant 20/09/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Sex Lives of Us: Am I 
Normal? 

19/09/2007 BBC Radio 4 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 95 
22 October 2007 

 30 

The Tudors 05/10/2007 BBC2 Sex/Nudity 2 
The Ultimate Gambler 26/09/2007 Challenge TV Animal Welfare 1 
The Wild Gourmets 18/09/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
The Wright Stuff 12/09/2007 Five Offensive Language 1 
Travel Bulletin 
Sponsorship 

11/10/2007 Club Asia Advertising 1 

UKTV Car of the Year 
2007 

16/09/2007 UKTV History Generally Accepted 
Standards 

1 

Undercover Mum 21/08/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 2 
Undercover Mum 21/08/2007 ITV1 U18s in Programmes 1 
Unreported World 21/09/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Unreported World 21/09/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
Vanilla Bright Like 
Eminem 

28/05/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Vanished Without a Trace 24/09/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

What God Can Do For 
You 

02/08/2007 Genesis TV Generally Accepted 
Standards 

1 

Would I Lie to You 17/08/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Yo Mamma (trailer) 17/09/2007 Trouble Generally Accepted 
Standards 

1 

 
 
 


